منابع مطالعاتی تئاتر | سجاد خلیل زاده

منابع مطالعاتی تئاتر

بر کسی پوشیده نیست که مطالعه در هر کاری لازمه پیشرفت و موفقیت در آن کار است. در مبحث هنر مطالعه جزء لاینفک هر نوع فعالیت هنری است از این روی تصمیم گرفتم منابع مطالعاتی موجود را در حد توان به شما عزیزان معرفی نمایم.

اما واقعیت این است که به لطف خدا و ناشران محترم، منابع و کتب منتشر شده پیرامون این هنر مهجور بسیار است اما آنچه که در ادامه به معرفی آنها خواهم پرداخت کتبی هستند که خود آنها را مطالعه کرده و خوانش آنها را برای دیگر دوستان مفید می دانم.

سعی کرده ام نسبت به سلسله مراتب مطالعاتی آنها را شماره بندی کنم پس دوستانی که به تازگی می خواهند وارد عرصه نمایش گردند کار مشکلی را پیش رو ندارند فقط کافی است بر اساس شماره بندی اقدام به تهیه کتب نمایند.

بی شک مطالعه این منابع دریچه ایی از آگاهی را بر روی آنها خواهد گشود و مطالعات سایرعلوم و هنرهای مرتبط خصوصا تاریخ و ادبیات راهگشای حرکت در وادی تئاتر است.

و سخنی دیگر اینکه این کتب تنها بخشی از دریای بیکران منابع موجود است و تلاش می کنم که در این پست سایر کتب را نیز بعد مطالعه و مناسب بودن معرفی نمایم.

تئاتر برای مبتدیان …………………………………………..نیکلاس گیبز
هنر تئاتر …………………………………………..عبدالحسین نوشین
فن شعر…………………………………………….ارسطو
شش درس نخستین…………………………….ریچاردبولیسلاوسکی
مبانی حرکت و بیان…………………………….ناصر آقایی
شناخت عوامل نمایش…………………………ابراهیم مکی
تئاتر آینه طبیعت………………………………..اورلی هولتن
نمایش در ایران………………………………..بهرام بیضایی
هنرپیشه کیست…………………………………دیده رو
نمایشنامه نویسی به زبان ساده……………..عبدالحی شماسی
تکنیک بازیگری……………………………..استلا آدلر
بازیگری………………………………………رضا کیانیان
نمایش چیست………………………………مارتین اسلین
درباره تئاتر …………………………………برتولت برشت
تئاتر تجربی…………………………………جیمزروز- اونز
کار هنرپیشه روی خود در جریان تاثر……. استانیسلاوسکی
کارهنرپیشه روی خود در جریان تجسم….. استانیسلاوسکی
کار هنرپیشه روی نقش………………………..استانیسلاوسکی
سی و شش وضعیت نمایشی……………….ژرژ پولتی
مکتب های ادبی جهان………………………رضا حسینی
پژوهشی در تاریخ تئاتر ایران……………..مصطفی اسکویی
تاریخ تئاتر جهان 3 جلدی……………….اسکار.ک.براکت
درام نویسان جهان4جلدی………………….منصور خلج
تاریخ تمدن تئاتر……………………………..ویل دورانت
ادبیات نمایشی در ایران3 جلدی…………جمشید ملک پور
تاریخ تئاتراروپا………………………………هانتس کیندرمن
درباره نمایش…………………………………ژان پل سارتر
اصول کارگردانی تئاتر………………………احمد دامود
وظایف کارگردان……………………………احمد دامود
کارگردانی نمایشنامه………………………فرانسیس هاچ
فن نمایشنامه نویسی……………………..لاجوس اگری
آناتومی ساختار درام…………………….نصرالله قادری
نماد گرایی در ادبیات نمایشی………..ناظرزاده کرمانی
نماد ونمایش…………………………….جلال ستاری
تئاترومسائل اساسی آن………………..مشیل ویینی
تاریخ تئاترسیاسی…………………….زیگفریدملیشنگر
طنزآورانجهان نمایش……………….داریوش مودبیان
اساطیرجهان…………………………پیر گریمال
تاریخ اساطیری ایران……………..ژاله آموزگار
آموزش از طریق تئاتر………….ترجمه حسین فدای حسین
نقد تئاتر از نظر تا عمل…………..فرشید ابراهیمیان
هنر نمایشنامه نویسی……………..برناردگربانیه
کالبدشناسی درام………………..مارجوری بولتون
تئاتر و کارگردانی……………………ژان ژاک روبین
تئاترهویت و نمایش ملی………….عباس جوانمرد
نشانه شناسی تئاتر و درام…………..کرالام
نقد تئاتر………………………………ایروینگ واردل
تئاتر سمبولیست……………………..ژیزل ماری
بازنگری در بازیگری…………………..فیلیپ ب زاریلی
تئاتر در آسیا…………………………محمدحسن سجودی
ماجراهای جاویدان تئاتر……….گی لکراک – کریستف دسولیر
کارعملی بازیگر…………………………..رابرت بندتی
راهبردهای نمایشنامه نویسی جدید…..پل کاستانیو
نگره های هنر………………………….ژان لوک شالومو
سلوک روحی بازیگر……………………مهدی ارجمند
نمایش خلاق…………………………..یدالله آقاعباسی
ساختارشناسی نمایش ایرانی…………..منوچهریاری
کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان…………..هلناروزنبرگ
جایگاه تجربه در تئاتر………..کرنت- کولبرانسن- سندبرگ- یانک
نشانه شناسی متن و اجرای تئاتر……….آلن استن -جرج ساونا
بازیهایی برای بازیگران و نابازیگران……….آگستوو بوآل
تفسیری بر تراژدیهای یونان باستان…………….. یان کات
تراژدی (مجموعه مقالات)………………………… انتشارات سروش
نشانه شناسی متن و اجرا ……………………..دکتر سجودی سعید زینلو
هنر خلق شخصیت………………………………..ژورژ پولتی
نظریه در تئاتر ………………………………………مارک فورتیر
تئاتر و همزادش…………………………………… آنتونن آرتو
دایره المعارف پلئیاد………………………………. انتشارات نمایش (بسیار مهم)
گزاره گرایی در ادبیات نمایشی………………… دکتر ناظرزاده
درآمدی به نمایشنامه شناسی ……………… دکتر ناظرزاده
پیشروان تئاتر اروپا ………………………………. ناصر حسینی مهر دو جلدی
تئاتر پست دراماتیک…………………………….. هانس تیس له من
به سوی تئاتر بی چیز………………………….. یرژی گروتفسکی
تئاتر و شقاوت……………………………………. پیر برونل
درام خلاق……………………………………. نلی مک کاسلین
بازیگری به شیوه ی متد……………………………………. لی استراسبرگ
بازیگری 2 جلدی……………………………………. میخاییل چخوف
مبانی کارگردانی تئاتر ……………………………………. الکساندر دین و لارنس کارا
وظایف کارگردان در تئاتر ……………………………………. هیو موریسون
در کار با گروتفسکی روی حرکات جسمانی……………………………………. توماس ریچاردز
بازی های نمایشی برای کارگاه تئاتر ……………………………………. ویولا اسپولین
بازیگر و بدنش……………………………………. لیتز پیسک
بازیگر راهب……………………………………. مهدی فرجپور
درس های بازیگری……………………………………. مهدی ارجمند
فنون بازیگری در تئاتر و سینما……………………………………. نورالدین استوار
چگونه برای صحنه، رادیو و تلویزیون نمایشنامه بنویسیم……………………………………. لزلی بن و آن گاتورپ
جادوی گفتار…………………………… آرش آبسالان
فن بیان…………………………… رضا شیرمرز
یکصد و سی نکته در باب کارگردانی…………………………… فرانک هاوزر و راسل رایش
تحلیل متون نمایشی…………………………… میشل برونر
کتابشناسی تئاتر………………………………..نشر قطره
شیوه فنی نمایشنامه خوانی (مهم)……….. دیوید بال
سرچشمه پیدایش کمدی ……………………..دکتر کوپال

همانطور که در ابتدا گفتم این کتب چکیده ایی از دریای بیکران منابع مطالعاتی است.

به این عناوین مجموعه نمایشنامه های:

سوفکل، اوریپید، اشیل، آریستوفان، شکسپیر، چخوف، پوشکین، مولی، کریستوفرمارلو، ماکسیم گورکی، ایبسن، یوجین اونیل، سارتر، یونسکو، لورکا، ژان آنوی، استریندبرگ، برشت، بکت، درونمات، ژان ژنه، کافکا، تنسی ویلیامز، امانوئل اشمیت و … را اضافه کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.