موهوم | سجاد خلیل زاده

موهوم

تاویل ثالث: موهوم
تصویر: لحظه گرگ و میش

این سومین نوشتار از هفت شرح است و من سعی می کنم کنکاشی نامتعارف را به تصویر بکشم.
آنچه توسط حقیر به تصویر کشیده شده, سادگی یک نگاه بر اساس کنکاش در فضاهای نامتعارف و آشنایی زدایی برای مخاطب است.
برای کم کردن تاثیر تیرگی های موجود در اینگونه ثبت ها, اور اکسپوز (over expose) تعمدی, راه فراری برای تصویر گر است.
نقطه قوی سطح بدرستی و براساس بخش بندی طلایی قرار گرفته, و اهمیت بخشیدن به نسبت های صحیح در ترکیب نکات پر رنگ این قاب هستند.
مجهول بودن زمان و مکان باعث می شود, علاوه بر تاثیر گذاری بیشتر, باعث غوطه ور گشتن مخاطب خویش در اتمسفر رمز آلود حاضر شود.
در جمع بندی کلی, در چنین لحظه ای با کاویدن در فضاهای جدید میتوان نوع نگاه خویش را نزد بیننده های مختلف آن بسط و گسترش داد, و جریان ذهنی خود را تا حد توان خود القا کرد.
شاید دگرگونی چهره‌ی واقعی هستی و رسیدن به زیبایی مدنظر هنرمند…

• برداشت دوم
این سومین نوشتار از هفت شرح است و من سعی می کنم کنکاشی نامتعارف را به تصویر بکشم.
توی این تصویر سعی کردم یه فضای متعارف و آشنا رو شرح بدم. لحظه ی گرگ و میش اول صبح. قاعدتا همه ما این لحظه رو به کررات در طول زندگیمون دیدیم. لحظه ای میان تاریکی و روشنایی. عبور از یه شب تاریک و آغاز یه روز روشن. هرچند این لحظه تحت تاثیر هوای ابری یا آفتابی پیش روش قرار داره.
حالا من سعی میکنم اینطوری واستون تصویر رو شرح بدم. وقتی هوا کم کم روشن میشه روشنایی سعی میکنه خودشو یهویی با فشار وارد مردمک چشمهامون کنه. این تاثیر رو بارها وقتی از تاریکی به روشنایی میرید درک کردید. تو چنین موقعیتی کمی زمان که بگذره شاید به اندازه چند ثانیه تصویر حاصلی که تو چشمهاتون نقش میبنده کاملا واضح و از لحظات بعدش روشن تره. این خاصیت چشمه. یعنی لحظاتی بعدش کم کم چشم عادت میکنه و تصاویر روشنایی زیاد اولیه خودشو از دست میده و همه چی عادی میشه. حالا اینو داشته باشین. میخوایم برگردیم همون اول لحظه گرگ و میش اول صبح.
با این نگاهی که شرح دادم اون لحظه رو تجسم کنید. حالا یه فضای جدید تو این لحظه میخوایم بدست بیاریم مجزا از فضاهای معمولی که بارها دیدیم. برا دیدن این فضای جدید نیاز به جریان ذهنی خودمون داریم. لطفا موتور ذهنتونو برا لحظاتی روشن کنید. دگرگونی چهره واقعی هستی هر روز رخ میده و بلاشک ما کمتر متوجه اون میشیم.
حالا میخوام اینبار که از لحظه ی گرگ و میش بیرون اومدیم چهره واقعی طبیعت اطرافمون رو هر کجا میخواد باشه باشه یه جور دیگه ببینیم. زیباتر و زیباتر مثل زیبایی های مدنظر یه هنرمند. اون وقت میبینی جهان پیرامون ما چقدر قشنگ و لذت بخشه و ما داریم الکی خودمونو درگیر ذهنیات پوچی می کنیم که تو چارچوب های ذهنی بمونیم و لذتی نبریم از جهان اطرافمون.

پاورقی:
[1] اور اکسپوز= فرانوردهی دقیقا برعکس مفهوم فرونوردهی است. تصویر فرونوردهی شده، تصویری است که به نظر تاریک می‌رسد. تصویری که روشن‌تر از حالت اتومات باشد، فرانوردهی شده تلقی می‌شود. زمانی که حین نوردهی نور زیادی به‌داخل دوربین وارد شود، تصویر نهایی کاملا روشن‌تر از حد معمول است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.