منابع مطالعاتی سینما
بر کسی پوشیده نیست که مطالعه در هر کاری لازمه پیشرفت و موفقیت در آن کار است. در مبحث هنر مطالعه جزء لاینفک هر نوع فعالیت هنری است از این روی تصمیم گرفتم منابع مطالعاتی موجود را در حد توان به شما عزیزان معرفی نمایم.
اما واقعیت این است که به لطف خدا و ناشران محترم، منابع و کتب منتشر شده پیرامون این هنر مهجور بسیار است اما آنچه که در ادامه به معرفی آنها خواهم پرداخت کتبی هستند که خود آنها را مطالعه کرده و خوانش آنها را برای دیگر دوستان مفید می دانم.
سعی کرده ام نسبت به سلسله مراتب مطالعاتی آنها را شماره بندی کنم پس دوستانی که به تازگی می خواهند وارد عرصه سینما گردند کار مشکلی را پیش رو ندارند فقط کافی است بر اساس شماره بندی اقدام به تهیه کتب نمایند.
بی شک مطالعه این منابع دریچه ایی از آگاهی را بر روی آنها خواهد گشود و مطالعات سایرعلوم و هنرهای مرتبط خصوصا تاریخ و ادبیات راهگشای حرکت در وادی سینما است.
و سخنی دیگر اینکه این کتب تنها بخشی از دریای بیکران منابع موجود است و تلاش می کنم که در این پست سایر کتب را نیز بعد مطالعه و مناسب بودن معرفی نمایم.
نما به نما، استیون داگلاس کتس، محمد گذرآبادی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی، ۱۳۸۴
مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، سوزان هیوارد، زنجان: فتاح محمدی، هزاره سوم، ۱۳۸۱
تئوری های سینما، اندرو تیودور، رحیم قاسمیان، تهران: سروش، ۱۳۷۵
تئوری های اساسی فیلم، اندرو جیمز دادلی، مسعود مدنی، تهران: رهروان پویش، ۱۳۸۷
درک فیلم، آلن کیسبی یر، بهمن طاهری ، تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۰
چگونگی درک فیلم، جیمز موناکو، حمید رضا احمدی لاری، نشر بنیاد سینمایی فارابی، 1394
شناخت سینما، لوئیس جانتی، ایرج کریمی، تهران: روزنگار، ۱۳۸۱
مکتب های ادبی (2 جلد)، رضا سید حسینی، نشر نگاه، 1387
فیلم به عنوان فیلم، ویکتور اف پرکینز، عبدالله تربیت، تهران: خجسته، ۱۳۷۶
هنر سینما، دیوید بوردول – کریستین تامسون، فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز، ۱۳۷۷
تاریخ سینما، اریک رود، وازریک درساهاکیان، تهران: پاپیروس، ۱۳۶۵
سینما چیست؟، آندره بازن، محمد شهبا، تهران: هرمس، ۱۳۹۲
روایت در فیلم داستانی، دیوید بوردول، علاء الدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی، ۱۳۷۳
زمان و مکان در سینما، نوئل بورچ، حسن سراج زاهدی، تهران: وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۶۳
نظریه فیلم، رابرت استم، گروه مترجمان؛ به کوشش احسان نوروزی، تهران: سوره مهر، ۱۳۸۳
نشانه شناسی سینما، کریستین متز، روبرت صافاریان، تهران: فرهنگ کاوش، ۱۳۸۰
نشانه ها و معنا در سینما، پیتر وولن، عبدالله تربیت و بهمن طاهری، نشر سروش ، 1389
دیالکتیک نقد، به کوشش مسعود فراستی، تهران: ساقی، ۱۳۹۰
لذت نقد، مسعود فراستی، تهران: ساقی، ۱۳۸۹
آینه جادو (۳ جلد)، سید مرتضی آوینی، تهران: واحه، ۱۳۹۰
سینما به روایت هیچکاک، فرانسوا تروفو، پرویز دوایی، تهران: سروش، ۱۳۶۵
همیشه استاد: آلفرد هیچکاک و سینمایش، به کوشش مسعود فراستی، تهران: ساقی، ۱۳۸۹
رؤیا- پناهگاه: اینگمار برگمان و سینمایش، به کوشش مسعود فراستی، تهران: ساقی، ۱۳۸۹
زیبایی شناسی؛ تاریخ و نظریه های تدوین فیلم، احمدرضا ضابطی جهرمی، تهران: دانشکده صدا و سیما، ۱۳۸۴
مبانی فلسفه هنر، آن شپرد، علی رامین، نشر علمی و فرهنگی، 1386
چیستی هنر، اسوالد هنفلینگ، علی رامین، نشر هرمس، 1377
مبانی زیبا شناسی، پیر سوانه، محمدرضا ابوالقاسمی، نشر ماهی، 1393
درباره ی عکاسی، سوزان سانتاگ، مجید اخگر، تهران: چاپ و نشر نظر: حرفه هنرمند، ۱۳۹۰
به این عناوین ترجمه های محمد گذر آبادی در حوزه سینما را اضافه کنید زیرا به شدت قابل تامل است. گذر آبادی مترجمی گزیده کار و به صورت بنیادی ترجمه های مهمی را برای علاقمندان سینما انجام داده است.
دیدگاه خود را بیان کنید