۶ اشتباه در راه‌اندازی کسب‌ و کار | سجاد خلیل زاده

۶ اشتباه در راه‌اندازی کسب‌ و کار

بدون شک نخستین سال راه‌اندازی کسب‌ و کار با فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیاری همراه است. اگر تصور می‌کنید که تنها با داشتن سرمایه کلان، موفقیتتان در راه اندازی کسب و کار حتمی است، کاملاً در اشتباهید!

مشقت‌های این راه به حدی است که درصد بالایی از افرادی که به راه‌اندازی کسب‌وکار دست می‌زنند، پس از مدت کوتاهی در ناهمواری‌های این راه ناامید و متوقف می‌شوند.

واقعیت قضیه این است که باید طاقتِ سختی‌ها و ناملایمات را داشته باشید و شجاعانه و مصرانه با مشکلاتی که بر سر راهتان قرار می‌گیرند دست‌وپنجه نرم کنید. در غیر این صورت باید فاتحه‌ی کسب‌وکارتان را بخوانید. هرقدر هم که سعی کنید با دقت و محتاطانه و بادانش کسب‌وکار پیش بروید، بازهم بروز اشتباهات، اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر ذهنتان را آماده و از تجربیات کارشناسان و متخصصان کارکشته و مجرب خاص در هر حوزه استفاده کنید، می‌توانید از وقوع بسیاری از این اشتباهات جلوگیری کنید.

در این مقاله به ۶ اشتباه در راه‌اندازی کسب‌ و کار که تازه‌کارها و افراد کم‌تجربه مرتکب می‌شوند و راه‌حل‌هایی که برای اجتناب از این اشتباهات وجود دارد:

اشتباه اول:

راندن اتومبیلی تندرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم و مخاطره‌آمیز

بدون شک میدانید که برای شروع هر کاری و هر حرکت بزرگی، به محرکی قدرتمند و شوق و انگیزه‌ای عمیق نیاز است، اما این محرک به‌تنهایی کافی نیست. برای پیشبرد هر کاری، به یک برنامه‌ی دقیق و کارآمد نیاز دارید. قبل از هر چیز، درباره‌ی کسب و کاری که قصد راه‌اندازی‌اش رادارید، و درباره‌ی مشتریان و رقبای خود تحقیق کنید و بر اساس آن مدلی حساب‌شده، دقیق و کاربردی برای کسب‌وکارتان تهیه و تنظیم کنید، و در تمامی این مراحل روی این سؤال تمرکز کنید: “چطوری می‌توانم پول بیشتری به دست بیاورم؟” فرض کنید قصد دارید مغازه‌ای بازکنید. ابتدا محلی را که ازنظر شما مناسب است انتخاب می‌کنید که بایستی بابت آن اجاره بپردازید. ممکن است برای دکوراسیون داخلی و خارجی مغازه‌تان نیز هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید، بدون اینکه به نحوه‌ی بازگرداندن این هزینه‌ها فکر کنید. از سوی دیگر، درمجموع، محصولات شما کامل نیستند و فکری هم به حال بازاریابی و فروش برای همین محصولات ناقصی که دارید نیز نکرده‌اید. برای یکی از شروط اصلی موفقیت خود نیز که تدوین یک برنامه‌ی تبلیغاتی پیشبردی و قدرتمند است نیز کاری صورت نداده‌اید. پس شک نکنید که ظرف چند ماه آینده کسب‌وکارتان با بن‌بست مواجه خواهد شد.

راه حل: برای هرروز کاری خود حتماً برنامه داشته باشید.

اشتباه دوم:

راه‌اندازی کسب‌ و کار باهدف ماجراجویی

بسیاری از کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار رادارند، افرادی ماجراجو، رؤیاپرداز و خیال‌باف هستند که عمدتاً باهدف تجربه‌ی تنوع و هیجان بیشتر دست به این بلندپروازی‌ها و ریسک‌ها می‌زنند. این افراد بجای تفکر و تأمل در جزئیات دشوار این کار، فقط عطشِ پیشروی رادارند، و در صورت رویارویی با مشکلات و بحران‌ها، تصور می‌کنند که می‌توانند به‌راحتی بر همه‌ی آنها غلبه کنند و دوباره به میدان بازی بازگردند و ماجراجویی‌هایشان را دنبال کنند. اما دل‌زدگی و خستگی از همین مسائل جزئی به‌تدریج وجهه و تصویر ناخوشایندی از کسب‌وکار را به وجود می‌آورد، از جذابیت آن می‌کاهد و دوام و بقای آن را به خطر می‌اندازد. درواقع، هدف از کسب و کار، دستیابی به سود و درآمد است و به مخاطره انداختن آن در شرایط کنونی اقدامی نسنجیده و ناعاقلانه به نظر می‌رسد.

راه حل: از شروع کسب‌وکار و هزینه کردن بی محابانه سرمایه و دارایی‌تان در این راه برای هیجان‌انگیز کردن زندگی‌تان استفاده نکنید!

اشتباه سوم:

بی‌توجهی یا کم‌توجه‌ی به مقوله‌ی بازاریابی و فروش

عده‌ی ناچیزی از صاحبان کسب‌وکارهای تازه تأسیس یا حتی قدیمی به مقوله‌ی بازاریابی و فروش بها می‌دهند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، زیرا بازاریابی و فروش را هزینه‌ای غیرضروری می‌دانند یا اینکه تحت تأثیر شکست‌ها و ناکامی‌های موقتی و مقطعی، از نقش تعیین‌کننده و برجسته‌ی بازاریابی در افزایش فروش و ارتباط عمیق و دوسویه‌ی این دو بر یکدیگر مأیوس می‌شوند. بازاریابی، فروش موفق را تضمین می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، تأثیر و بازدهی بازاریابی، طولانی‌مدت و پایدار است. درصورتی‌که بازدهی فرآیند فروش محدود به همان روز است و لزوماً فرآیندی ادامه‌دار و بلندمدت نیست. درواقع نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و بدون در نظر گرفتن مرحله‌ی بازاریابی، مستقیم سراغ مرحله‌ی فروش رفت. این اشتباه به خاطر ناآگاهی افراد از چرخه‌ی فروش رخ می‌دهد. اولین افرادی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان به آنها نیاز دارید بازاریاب‌ها هستند. پس‌ازآنکه بازاریاب‌ها شمارا به دیگران معرفی کردند، پس‌ازآن می‌توان به فراهم شدن فرصت‌های فروش موفق و قطعی امیدوار بود.

راه حل: قبل از آشنایی و اعتمادسازیِ اولیه با مشتری، روی فروش محصولتان زیاد حساب نکنید!

اشتباه چهارم:

اسارت در کسب‌ و کار به‌جای مدیریت و کنترل آن

وقتی فردی سه یا چهار وظیفه‌ی کاریِ مشخص و تعیین‌شده را به نحو مطلوب در طی هفته انجام می‌دهد، لازم نیست در مورد او از شیوه‌های مدیریتی خاص استفاده شود. در آغاز هر کسب‌وکاری، اتفاقات ناگهانی اما قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که می‌توان با استفاده از تجربیات و معلومات شخصی یا به‌واسطه‌ی روش آزمون‌وخطا حل‌وفصلشان کرد. اما جلوتر که می‌روید و در کسب‌وکارتان رشد و پیشرفت می‌کنید، این مسائل و رویدادها پیچیده‌تر می‌شود و دیگر نمی‌توانید از این دو روش به نتیجه برسید.

مسئولیت همه‌چیز بر عهده‌ی شماست. شما بایستی بعد از تعیین اهدافتان از شروع کسب‌وکار ، روش‌های تحقق این اهداف را انتخاب و قطعی کنید یا اینکه به‌صورت دائمی یا مقطعی، شخص متخصص و کارآمدی را برای این مدیریت مسئولیت انتخاب و منصوب کنید تا کارها بر اساس الگو و چهارچوبی مناسب، دقیق و هدفمند انجام و پیش بُرده شوند. چنانچه سیاست و قوانین معین و شفافی در مورد مشخصات مشاغل موردنظرتان، استخدام‌ها، اخراج‌ها، تعطیلات، نحوه‌ی جبران کمبودها و نقص‌ها، کم و کِیف اعطای ترفیع‌های شغلی و … تنظیم نکرده باشید، کسب‌وکار جوان و نوپای شما با مشکلات و خطرات جدی روبرو خواهد شد و در معرض سقوط و نابودی قرار خواهد گرفت. ضرر و زیان‌هایی که به خاطر بی‌برنامگی متحمل می‌شوید گاهی به حدی است که دیگر هیچ شانسی برای جبران آنها نخواهید داشت.به خاطر داشته باشید که کتابچه‌ی قوانین شرکت یا کسب‌وکار شما، باید حتماً و حتماً تنظیم شود، حتی در یک صفحه!

راه حل: اختیارات و مسئولیت‌های کلیدی خود را فراموش نکنید!

اشتباه پنجم:

پیش‌بینی تعیین بودجه ناکافی و سرمایه‌ی موردنیاز

تازه‌کارها معمولاً در تعیین بودجه‌ی موردنیاز خود ناکارآمد عمل می‌کنید. آنها در ابتدای شروع کسب‌وکارشان بدون هیچ حساب‌وکتاب دقیقی، هزینه‌های بسیاری صرف خرید لوازم اداری و محصولاتی می‌کنید که ممکن است بسیار پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر ازآنچه واقعاً نیاز دارند باشند. به این نکته‌ی مهم هم توجه نمی‌کنند که نحوه‌ی خرید بسیاری از مشتریان قرار است از طریق اقساط باشد، بنابراین بازگشت پول به‌کندی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که مشاوران مدیریت معمولاً پیشنهاد می‌کنید که بعدازاینکه بودجه‌ی موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار را محاسبه کردید، مبلغ محاسبه‌شده را حداقل به‌اندازه‌ی ۱۰۰ درصد افزایش دهید. در این صورت برای خطرات و مشکلات احتمالی، آمادگی قبلیِ کافی خواهید داشت.

راه حل: بودجه‌ی خود را واقع‌بینانه تعیین کنید!

اشتباه ششم:

روابط بیهوده

روابط بیهوده شروع کسب‌وکار از هر نوع، نیازمند کار و تلاش فراوان، سرمایه‌گذاری زمانیِ بسیار و پشتیبانی قدرتمند است.

بدون شک فشارهایی که تحت تأثیر مشکلات مالی و قول‌ها و تعهدات زمانی ناشی می‌شوند، باعث بروز تنش‌ها و مشکلاتی در روابط خواهند شد. از روابط زائد و بیهوده خودداری کنید و سعی کنید روابطی حساب‌شده و ترجیحاً در چهارچوب دوستان و نزدیکان تشکیل دهید.

نکته: گاهی نتیجه‌ی اشتباهی کوچک، عواقبی جبران‌ناپذیر خواهد بود و یک‌عمر پشیمانی!

دلیل بسیاری از اشتباهات در کسب و کار های نوپا این است که مدیران تازه‌کار آنها تصور می‌کنید یک‌تنه و به‌تنهایی می‌توانید از عهده‌ی همه‌ی کارها بربیایند.

بجای ریسک‌ها و ماجراجویی‌های مدیریتی، توصیه می‌کنید ضمن شناخت از نقاط قوت خود، نقاط ضعف و نقص‌های خود را نیز بپذیرید و برای حل و برطرف نمودن برخی از آنها از متخصصان و کارشناسان مجرب و کارآمد کمک بخواهید. هرگاه در مسیر رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارتان با مشکلات و شکست‌های اجتناب‌ناپذیر روبرو می‌شوید، همواره این قول معروف را به خاطر داشته باشید که : «هر شکست، پلی است به‌سوی پیروزی‌های آتی.»

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.